Mindful Mama

Mindfulness is een echte gamechanger in het drukke leven van iedere mama. Het helpt je de ruis van je gedachten eruit te filteren, minder reactief te worden en meer vanuit zachtheid aanwezig te zijn bij je kind en ook om zachter en minder veroordelend bij jezelf aanwezig te zijn.

We leven in een maatschappij die al enorm prestatiegericht is, en als je moeder wordt komen daar nog eens wat extra taken bij. Mindfulness helpt je om meer te bereiken door minder te doen. Want het helpt je de focus te houden op wat er werkelijk toe doet in jouw leven. Het helpt je om gezonde grenzen te hebben en in te voelen wat jij nodig hebt en hulp daarbij te aanvaarden.

Mindfulness is als een spier die je kan trainen, al is het maar 5 minuten per dag. De meeste mensen denken bij mindfulness gelijk aan stilzitten en mediteren. En dat is het niet! Het kan een onderdeel zijn van, maar het is zeker niet wat mindfulness definieert.

When you love someone the best thing you can offer is your presence, how can you love if you arent there?

Mindfulness is niet nieuw, het bestaat al duizenden jaren en is inmiddels ook wetenschappelijk bewezen als zeer werkzaam. Regelmatige beoefening van mindfulness krimpt de amygdala in de hersenen, die verantwoordelijk is voor onze meest basale reacties op stresssituaties.

De amygdala verlangt naar zekerheid. Het zoekt comfort en wil de controle behouden. Je huidige geloof, verhalen over jezelf, je gedachten en gewoontes houden je waar je nu bent. Niet weten hoe je toekomst eruit ziet, 

Een actief reptielen brein weerhoudt je ervan om actie te ondernemen, omdat het zich baseert op je verleden. Maar je huidige omstandigheden hebben niets te maken met je toekomst. Ze zijn slechts het resultaat van je gedachten in het verleden.

Mindfulness helpt je om minder reactief te worden in een stresssituatie waar normaal een vecht, vlucht of bevries reactie volgt. In plaats daarvan leer je van een afstandje je gedachten te observeren en te filteren op een niet veroordelende wijze, waardoor je meer focus en toegang krijgt tot dat deel van je brein dat bewustere oplossingen biedt voor een situatie. Je gaat meer in flow leven als je het natuurlijke ritme van je lichaam leert volgen. Leert herkennen wanneer jouw momenten zijn om gas terug te nemen of juist gas te geven.

Als vrouwen hebben we een prachtig zelfmanagement tool in onze menstruatiecyclus die net als de natuur vier seizoenen heeft.
in het membership gedeelte van mijn website deel ik korte mindfulness oefeningen die je iedere dag kunt doen om minder geïrriteerd en reactief te zijn en meer te genieten van je leven als moeder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *